El dia 1 d’abril de 2022, en el marc del Fòrum TRiCS el nostre alumnat de 1r de BAT va tenir la possibilitat de poder escoltar i veure virtualment l’exposició de sis TDR de diferents àmbits.
Aquesta és una molt bona ocasió perquè l’alumnat de 1r, que aviat podrà començar els seus propis TDR, accedeixi a un bon enfilall de títols que els poden suggerir treballs afins i després triar aquells que més els cridin l’atenció per escoltar-los. Des de les 9 del matí fins aproximadament 2/4 d’11, a les seves aules, l’alumnat de 1r ha escoltat amb atenció i respecte el que deien els seus companys i companyes de 2n del seu propi centre o d’altres. Agraïm a les alumnes de 2n la seva presència com ponents del seu TDR i a l’alumnat de 1r la seva bona conducta. El proper curs seran ells i elles qui faran l’exposició dels seus TDR.
Pel que fa a l’alumnat ponent del nostre centre, destacar la bona feina feta per Emma Nasarre Castro, Alexandra Mihaela Valsan, Carla Monter Gili i Ariadna Sierra Rosillo.
L’alumna Emma Nasarre Castro, tutoritzada per la professora Carme Alemany, ha presentat el seu TDR “Implementació d’un sistema de control automàtic per la millora de la mobilitat urbana i la reducció d’accidents de trànsit a Salou”. El treball és una investigació sobre l’evolució i gestió de la mobilitat, tipus de vies, accidents de trànsit i com reduir-los amb invents que s’han desenvolupat per aquest propòsit. Per a implementar els coneixements adquirits en la meva recerca, he construït una maqueta que reprodueix un punt amb alt índex d’accidents del nucli urbà de Salou, en la qual tot fent ús del microcontrolador Arduino, he dissenyat i programat un sistema que permet millorar la mobilitat i reduir-hi els accidents de trànsit.
Alexandra Mihaela Valsan, tutoritzada per la professora Montserrat Borràs, ha presentat el seu TDR “Endavant les atxes – Immigració, desigualtats i discriminació”. En aquest treball entendrem la dinàmica dels moviments migratoris i ens endinsarem en la visió d’alguns pensadors sobre qüestions d’immigració, multiculturalitat i identitat col·lectiva. També descobrirem les diferents construccions socials dels immigrants i ens submergirem en qüestions de desigualtat i diversitat cultural en l’àmbit educatiu mitjançant entrevistes a professors i l’estudi de dos instituts de zona urbana i rural.
Carlota Monter Gili, tutoritzada per la professora Esther Lozano, ha presentat el seu TDR “Proposta interdisciplinària: Dues arts, un objectiu. El moviment cobra vida dins del llenç”. El meu treball de recerca es situa dins del departament d’història de l’art, concretament utilitzo la pintura com a font pictòrica per tal de fer un recorregut al llarg de la història de la dansa (tot i que, degut a la manca de material relacionat amb la dansa en algunes èpoques; també he utilitzat com a recurs algun relleu i alguna escultura o vidriera).
Amb el meu treball mostro les diferències del món dansaire que podem trobar entre diferents èpoques artístiques. Concretament, he escollit treballar l’art egipci, grecoromà, medieval, renaixentista, barroc, neoclassicisme i romanticisme, i el dels segles XIX i XX. A partir d’aquestes èpoques artístiques, he desenvolupat els diferents capítols dels meu treball; en cadascun d’aquests trobem: un context històric relacionat amb l’àmbit de la dansa, 5 imatges que serveixen com a representació i exemple de la dansa en l’art i que utilitzo per comparar la dansa de cadascuna de les èpoques amb l’actualitat, després també apareixen 5 confrontacions on comparo una pintura de l’art de l’època i una imatge de la dansa actual, i finalment una conclusió concreta per tal de després poder tancar el meu treball amb una més concreta i global.
Així doncs, en el meu treball utilitzo la pintura per mostrar, dins del món de la dansa sempre, com era la indumentària utilitzada, les tècniques i recursos emprats, les ideologies cultures reflectides tant en la dansa com en les tècniques de les obres mostrades, el sexe que predomina i perquè, les formacions, l’expressió de sentiments, com afecta l’ús de noves tecnologies en aquest àmbit, els diversos estils que existeixen, etc.
La dansa com a art escènica i la pintura com a art pictòrica creen la síntesi del meu treball i s’interrelacionen per tal d’arribar al resultat final.
Ariadna Sierra Rosillo, tutoritzada per la professora Marta Villalta, ha presentat el seu TDR “La difusió musical; la meva aposta”. El meu treball tracta sobre la música. He fet una recerca sobre la difusió de la música al llarg de la història des de l’Edat Mitjana fins a l’actualitat, fent especial incisió en la manera com la música ha anat evolucionant al llarg del temps.
Després d’haver parlat sobre la difusió de la música, he iniciat una nova recerca sobre la indústria discogràfica i tot el que està relacionat amb aquesta. M’he informat sobre les companyies discogràfiques, els seus inicis, els seus papers i altres accions; a més a més, he buscat informació sobre els seus papers avui en dia i si tenen una gran importància en la música dels artistes.
Un cop buscada tota aquesta informació, he decidit fer una última recerca sobre la difusió musical en directe avui en dia, incidint especialment en els festivals de música amb més rellevància de Catalunya.
Per la part pràctica, he decidit fer la meva pròpia participació en la música, i he creat les meves cançons; aquestes són totes en anglès i formen part d’un E.P. La música està totalment feta per mi igual que les lletres; a l’hora d’editar-les, vaig anar a un estudi de gravació on em van ajudar a produir-les, per així més tard, poder-les enregistrar i penjar-les a internet.
Text: Montse Piqué